Oscar in het circus, vijfde verjaardagstentoonstelling
(1 september – 31 oktober 2013)
Ieder jaar wordt op de verjaardag van de schilder (25 augustus) een gelegenheidstentoonstelling georganiseerd om zijn geboortedag te herdenken. Op die wijze worden jaar na jaar de werken die bewaard worden in het museumdepot voorgesteld aan het publiek.
Oscar Van Rompay (1899-1997) studeerde eerst aan de Stedelijke Kunstacademie van Lier en vervolgde dan tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn studies aan de Kunstacademie van Antwerpen. Vlak na de Eerste wereldoorlog vervolmaakte hij zich in Parijs onder de leiding van Louis Biloul die, einde 19de eeuw begin 20ste eeuw, zeer gewaardeerd werd door de Parijse bourgeoisie, die in hun hôtels graag pronkten met zijn werk, vooral met iens naakten, want dat was zijn specialiteit.
Van Rompays voorliefde voor de Franse impressionisten en zijn bewondering voor de Franse cultuur brachten hem geregeld terug naar Frankrijk en Parijs. Hij raakt er bevriend met schrijver Eugène Dabit, die tot de kringen van Nobelprijswinnaar André Gide behoorde en leerde er later ook Maurice Utrillo kennen, die zijn bewondering uitsprak voor het werk van Oscar Van Rompay.
Voor zijn 114de verjaardag selecteerde men een dertigtal tekeningen en schilderijen die het thema ‘circus’ behandelen, een van de belangrijke thema’s is zijn artistiek oeuvre. Hij schetste in contékrijt (sanguine/bruin/zwart) clowns, circusdieren en allerhande circustaferelen. In Parijs maakte hij kennis met de Bougliones, een legendarische circusdynastie, die hem toestonden te schetsen tijdens repetities. Oscar maakte ook kennis met de Sovjetclown Popov, de meest beroemde clown van de 20ste eeuw, die hij meer dan eens tekende: de resultaten zijn te bewonderen in de tentoonstelling.
Wat fascineerde Oscar van Rompay in het circus? Mogelijk speelden zoete herinneringen uit zijn kindertijd hierbij een rol. Circus oefent nog steeds, zij het in een gewijzigde context, een grote aantrekkingskracht uit op kinderen… en volwassenen die jong van hart zijn gebleven.
Zeker is dat Oscar in de jaren 60-70 van vorige eeuw, toen de circuswereld in diepe crisis verkeerde, van mening was dat die, die kon terug zien op een geschiedenis van duizenden jaren, door de moderne samenleving werd bedreigd, ja zelfs op verdwijnen stond. De opkomst van andere vormen van amusement, film en vooral de doorbraak van de televisie, en ook de eerste tekenen van de aankomende globalisering van de wereld tastten toen de tover van het circus aan. Het publiek bleef massaal weg en vele circussen gingen financieel ten onder, ook in Vlaanderen. Die wegkwijnende circuswereld bedroefde hem en hij vond het zijn opdracht om er in zijn kunst nog iets van te tonen en om de geest van het circus in zijn werk vast teleggen voor het nageslacht. Het ongunstige circustij werd gelukkig langzaam gekeerd toen in de jaren 80-90 de overheid steun verleende aan circusgezelschappen die tegen beter weten in koppige verder deden en uiteindelijk toch standhielden.
Het circusoeuvre van Oscar Van Rompay geeft ons een beeld van de circuswereld van zijn dagen, die in vergelijking met die van vandaag nog ziel en karakter had: circus was toen ‘ambachtelijker’, avontuurlijker ook, denk aan de trapeze-werkers die zonder bescherming in het nok van de tent rondvlogen, de soms onthutsende leeuwentemmersacten…, en last but nog least, circus was voor alles met volle teugen genieten van de onvergelijkbare sfeer in een circustent als het spektakel op volle toeren draaide.
De tijdelijke tentoonstelling ‘Oscar in het circus’ kon worden bezocht van 01 september tot 31 oktober 2013, elke donderdag-, vrijdag- en zondagnamiddag van 14 tot 17u (feestdagen uitgezonderd). Toegangsprijs € 2,00.
De beschermde tuin van het Huis van Oscar kan sedert het seizoen van 2013 steeds GRATIS worden bezocht.